Untuk paparan terbaik, sila layari menggunakan Mozilla Firefox, Google Chrome atau Safari

0 Musibah Ujian

Monday, August 01, 2011



Allah nak turunkan kita dengan pelbagai kehebatan dunia, Dia pasti turunkan kita dahulu dengan ujian dunia yang sangat menduga. Dia mahu beri kita kefahaman agama, Dia pasti berikan jentikan demi jentikan pada fikiran agar kita bertanya sendiri mengapa hukum itu begini dan begitu. Kerana sesudah mengutarakan soalan, kita beroleh jawapan dan nah! Kefahaman agama milik kita.

Allah nak turunkan kita dengan rasa ketaatan pada Dia, Dia pasti duga kita satu demi satu. Dengan mengizinkan syaitan berbisik, hasutan demi hasutan. Dengan menemukan kita dengan pelbagai manusia yang berlainan warna iman, berlainan gaya hidup dan sebagainya.

Allah mahu berikan kita kejayaan, pasti Dia uji kita dengan ujian demi ujian. Kegagalan demi kegagalan agar akhirnya nanti bila kita kecapi kejayaan, kita reti untuk merasa nikmatnya sebuah kejayaan yang Allah kurniakan. Subhanallah! 

Yang penting, betulkan cara kita melihat sesuatu. Andai kita mahu menjadi Muslim hebat satu hari nanti, jadi tidak salah untuk kita lihat diri kita sebagai Muslim hebat mulai hari ini. Hebat yang bagaimana? Hebat dalam pelajaran, hebat dalam ilmu agama, hebat dalam menguruskan keluarga, hebat dalam hubungan bermasyarakat, hebat dalam melontarkan idea, hebat dalam mendidik, hebat dalam segala benda. Salah ke melihat diri kita sebagai Muslim hebat mulai hari ini walaupun hari ini kita memegang keputusan peperiksaan yang mengecewakan? Tidak salah!

Kuasa imaginasi itu hebat. Mulai hari ini, ubah cara kita melihat sesuatu. Ubah cara kita melihat diri kita sendiri, bagaimana kita melihat kemampuan diri kita. Allah Maha Adil. Tidak Dia ciptakan kita atas dunia ini untuk menjadi hambaNya yang hina. Tidak sekali-kali. Setiap daripada kita pasti mempunyai kelebihan yang tersendiri. Tiada siapa-siapa yang boleh menafikan hebatnya kita sebagai Muslim hebat kecuali Allah swt. Sekiranya Dia mengizinkan, kenapa kita sendiri perlu gusar dan khuatir dan terus berada dalam dilema?
 
 
inspirasigadisnajlaa


Related Posts by Categories



0 comments

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
back to top