Untuk paparan terbaik, sila layari menggunakan Mozilla Firefox, Google Chrome atau Safari

2 NAK CANTIK MACAM AWAK!

Tuesday, December 01, 2009

Cantik Untuk Apa?
Assalamualaikum wbr..


InnAllaha jamilun yuHibbuljamal
"Sesungguhnya Allah itu (bersifat) Maha Indah, (dan) Dia suka kepada keindahan".

Aku pernah bertanya kepada seorang rakan sepejabat, seorang wanita, kenapa wanita mahu kelihatan cantik? Untuk apa? Jawabnya: "Oh..Untuk kepuasan diri". Mulanya aku sangka dia akan jawab "Supaya dipandang, disukai dan dikagumi oleh orang di sekeliling".

Aku tak berapa faham sangat 'kepuasan' macam mana yang dia maksudkan..time break solat zuhur dan asar, sembahyang 10 minit (termasuk pakai dan lipat telekung)..tapi time nak betulkan mekap lepas tu, rasanya tak cukup 20 minit..haha. Biarkan dia. Jika benarlah jawapan dia tu, nescaya seorang wanita yang terkandas di sebuah pulau tanpa penghuni, tetap akan berdandan cantik setiap hari..sampai ke tua. Betul ke?

Baik, kita mula dari awal.
Cantik, lawa, indah..cun, comel, molek dan elok. Apa definisi 'cantik'? Tafsiran mudah, cantik ertinya 'sedap mata memandang'.. dan kalau diluaskan lagi pengertiannya, 'apa sahaja ciri yang menyenangkan bagi deria'..dan tidak semestinya terhad kepada penglihatan saja. Bunyi dan suara yang lunak, bau dan aroma yang harum, tekstur kulit yang mulus, gebu dan licin..semua ini boleh disifatkan cantik dan indah.

Benarkah wanita obses dengan kecantikan? Wanita saja ke yang obses? Hm..Aku fikir, KEBANYAKAN wanita jadi obses kepada kecantikan sebab RAMAI lelaki yang obses dengan wanita cantik. When there's demand, or course there's supply!

Ah..terkonar ke prinsip ekonomi pulak. Tapi bila difikirkan, mungkin ada kaitan..lebih- lebih lagi bila melihat iklan komersial syarikat-syarikat kosmetik.
Takpe..aku taknak sentuh hal komerSIAL ni. I'll stick to the center of this topic.

Para saintis menyimpulkan bahawa kecantikan (yang asli) sebenarnya menjadi petunjuk kepada tahap kesihatan. Cantik ertinya sihat. Ahli psikologi barat membuat andaian bahawa kaum lelaki secara naluri bawah sedar, akan memilih wanita cantik sebagai pasangan untuk memastikan zuriat keturunannya mewarisi gen yang sihat. Manakala golongan wanita pula kononnya akan cenderung memilih lelaki yang kaya untuk memastikan anak-anak yang bakal dilahirkan kelak akan mewarisi sifat rajin dan bekerja keras dari bapanya, demi mendapat kehidupan yang selesa. (ni cuma andaian saintis barat. Tak wajib beriman dengannya..sekadar fakta tambahan saja.)

Namun, kecantikan yang dihasilkan daripada penambahan kosmetik, atau lebih malang lagi, pengubahan (pembedahan) kosmetik, adalah kecantikan yang palsu. Maka cantik di sini bukan lagi bermakna sihat.

Bagi alam haiwan, contohnya serangga, 'kecantikan' bakal pasangan diukur dengan berapa simetri tubuh serangga yang ingin di'pikat'nya. Ertinya jika sisi kanan dan kiri tubuh serangga tersebut benar-benar simetri, sama ukurannya, maknanya serangga itu 'cantik'! Maksudnya, memiliki gen yang bagus dan sihat.

Menjadi fitrah manusia juga suka kepada kecantikan. Memang Allah buat naluri kita macam tu.

Para saintis psikologi pernah buat kajian dalam hal ni (tak silap aku jurnal tu diterbitkan sekitar penghujung 90an)..di mana beberapa ratus orang bayi (lelaki dan perempuan) yang berusia kurang dari satu tahun, ditunjukkan pada mereka gambar wajah wanita..gambar wanita cantik dan gambar wanita yang kurang cantik.

Hasilnya, hampir kesemua bayi tersebut memandang pada gambar wanita yang cantik dengan lebih lama, berbanding apabila melihat gambar wanita yang kurang cantik. Yang kurang cantik mereka pandang sekejap saja, lepas tu hilang fokus dan memandang ke arah lain. Bagi aku, fakta ni sangat menarik. Kalau jurnal psikologi tu bohong, bohong la fakta ni. Rasanya tak..melainkan jika eksperimen ni ditaja oleh syarikat kosmetik. : P

Baiklah. Adakah ciri yang dilihat sebagai 'cantik' itu universal? Jawapannya TIDAK. Di sesetengah negara, kulit yang putih melepak dikira sebagai cantik. Di sesetengah negara pula, kulit yang 'tanned' dipandang lebih menarik. Tu baru warna kulit.

Saiz badan? Di beberapa kawasan di benua Afrika, wanita yang obes dianggap cantik, manakala yang bertubuh langsing dianggap 'tak cukup zat'. Pelik kan?

Kesimpulannya, kecantikan adalah relatif. Ertinya, apa yang kita anggap sebagai cantik, belum tentu dilihat cantik oleh individu yang lain. Cuma, meskipun relatif, sudah tentu ramai yang berkongsi citarasa yang sama. Hal ini mungkin juga dipengaruhi oleh persekitaran dan pengalaman individu serta sesebuah komuniti.

Kalau ditanya geng-geng yang minat hindustan, pasti hidung yang mancung menjadi salah satu ciri yang diperlukan untuk mereka anggap cantik. Kalau peminat drama Korea pulak, 'chinese look' lah yang menjadi pilihan. Mata sepet, kulit cerah..dan rambut lurus..bagi mereka inilah ciri-ciri 'cantik'.

Persoalan yang lebih penting, cantik...untuk apa??

Aku pernah tanya beberapa orang kenalan, gadis yang belum berkahwin.." Apakah sebabnya orang perempuan nakkan boyfriend yang handsome?"
Secara umumnya jawapan mereka ialah: "Sebab gembira dan puas hati boleh tengok rupa paras boyfriend yang lawa sepanjang masa".
Aku cakap: "Kalau camtu, tak payah la buat boyfriend..Simpan gambar diorang je pun dah cukup la..Boleh tenung setiap saat".
Salah seorang menjawab: "Bila lelaki handsome tu dah jadi boyfriend kita, boleh la tunjuk kat orang..kat kawan-kawan. ."

"Hahaha...maknanya nak menunjuk la?"
"Ya, mesti la bangga".

"So..itu je? Ada sebab lain lagi tak?"
"Mm..takde kot."

Hmm. Rupanya ini alasan dan sebabnya mengapa orang perempuan (secara umumnya, sebahagian wanita sahaja..bukan semua) nakkan pasangan yang elok rupa paras. Tapi berlainan sikit halnya dengan tujuan kebanyakan lelaki.

Memetik kata-kata seorang ulama tasauf, "Lelaki memburu kecantikan wanita hakikatnya adalah untuk dua perkara; keseronokan tatkala jimak, serta berbangga dengan isteri dan zuriat yang cantik."

Aku segan sebenarnya nak hurai panjang-panjang. .tapi memang benar. Kaum lelaki mendapat lebih kepuasan, keseronokan dan keghairahan dalam hubungan kelamin apabila pasangannya berparas (dan berbadan) cantik.

Ini diakui oleh pakar Sakit Tuan (nak aku sebut nama dia ke? ; P), bahawa terdapat banyak kes premature ejaculation (lelaki yang inzal pramatang), dialami oleh lelaki yang beristeri terlalu cantik. Ini kerana keghairahan yang mereka perolehi ketika bersetubuh terlalu tinggi, hingga tidak mampu dikawal. Tak sempat dah nak fikirkan keadaan isterinya, samada dah puas ataupun belum.

Satu perkara yang agak menarik, di negara afrika tadi, saiz zakar kaum lelakinya adalah lebih panjang (sekitar 30 sentimeter bagi lelaki dewasa), amat panjang berbanding lelaki di negara lain. Dengan isteri yang bertubuh obes, tusukan mampu dilakukan hingga habis. Dengan isteri yang bertubuh kurus, pastinya mereka tidak puas..ibarat simpan pedang dalam penutup pen. Hmh..Patut la nak yang gemuk..nak tak nak, yang gemuk lah yang cantik bagi mereka.

Ringkasnya; bagi lelaki, fungsi kecantikan wanita adalah sebagai tarikan seksual. Rasa bangga atau nak menunjuk tu jatuh nombor dua atau nombor tiga.

Kecantikan adalah untuk dinikmati. Dinikmati melalui deria penglihatan, sentuhan, pendengaran, deria hidu..dan sesungguhnya setiap ciptaan Maha Pencipta itu adalah cantik semuanya serta mempunyai kelebihan kerana Dia Yang Maha Mengetahui akan setiap ciptaanNya itu.
Dan sudah tentu, ianya tidak wajar serta tidak halal untuk dinikmati oleh orang yang TIDAK BERHAK.

So, ladies...the next time you're gonna wear your make-up, or wear something 'attractive' , think about it. For what, and for whom?



Related Posts by Categories



2 komen

Anonymous said...
Anonymous said...
:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
back to top